Stiftelsen Juridiska biblioteket

Amici Curiae : Marknadsdomstolen 1971-2016
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • FESTSKRIFTER
Titel
  • Amici Curiae : Marknadsdomstolen 1971-2016
Utgivning
  • Jure, Stockholm : 2017
Sidantal
  • 761 s.
Anmärkning: Innehåll
  • Håkan Andersson / Metodkrav i mötet mellan skadeståndsrätt och områdena för icke-materiella ingrepp -- Torbjörn Andersson / Partsautonomi och konkurrensrätt – en skiss -- Stojan Arnerstål / Användning av annans varumärke i jämförande reklam – en upplösning av gränserna mellan två rättsområden -- Johan Axhamn / Otillbörlig konkurrens, god marknadsföringssed och otillbörlig affärsmetod -- Antonina Bakardjieva Engelbrekt / The Market Court under the direct and indirect influence of Europeanisation -- Henrik Bengtsson / Förbudsutformning inom immaterial- och marknadsrätten -- Ulf Bernitz / Generalklausulen i marknadsföringslagen – dess utveckling och räckvidd belyst genom MD:s praxis -- Håkan Borgenhäll / Renommésnyltning – rättsutveckling i expressfart -- Per Carlson / Officialprövning i marknadsföringsmål om vitesförbud – en illusion -- Karin Cederlund / Jakten på genomsnittskonsumenten -- Peter Delden / Drygt 20 år med ”ny” konkurrenslagstiftning -- Anne Ekblom-Wörlund / Genomsnittskonsumenten och andra fiktiva EU-rättsliga rättsfigurer i finsk rättspraxis -- Elisabeth Eklund / Principen om ne bis in idem i konkurrensrätten -- Per Eklund / Marknadsföringsmål i två domstolsinstanser – erfarenheter och förhoppningar -- Michael Funke / Marketing Law Development within the Context of Political Economy – A Historical Perspective on the Creation of the Swedish Market Court -- Örjan Grundén / MD – en unik processordning som motsvarat näringslivets behov -- Lars Hallén / Platsens betydelse för marknadsföringen -- Lars Henriksson / Indispositiva tvistemål – handläggningsregler för tillämpning av konkurrenslagen -- Jonas Häckner och Astri Muren / Marknadsrätten i ett samhällsperspektiv -- Helene Karlsson och Malin Malmström / Omloppstider i Marknadsdomstolen åren 2005-2010 Marianne Levin - Skyddet mot efterbildning – en europeisk smaksak numera Björn Lundqvist - Postenmålet i ljuset av EU-domstolens senare praxis Christer Löfgren - Om vilseledande marknadsföring, vardag i MD – en kryssning i havet av vilseledanden -- Lars-Gunnar Mattsson / Näringsfrihetsrådet i strukturrationaliseringens tjänst – i sin tid -- Robert Moldén / Europakonventionen i Marknadsdomstolens konkurrensrättsliga rättspraxis – en överblick -- Per Jonas Nordell / Marknadsföringslagens kännedomskrav -- Mikael Pauli / Rättskraft i marknadsföringsmål -- David Ramsjö / Rättegångskostnader i marknadsföringsrättsliga mål i Marknadsdomstolens avgöranden 2012–2016 – särskilt avseende skäligheten av begärd kostnadsersättning Olle Rislund - Jura novit curia? – Några reflektioner kring rättsliga sakkunnigutlåtanden med anledning av MD 2012:16 -- Johan Rosén / Processuella preklusionsregler i indispositiva mål – några tankar om tillämpningen i mål och ärenden enligt marknadsföringslagen och konkurrenslagen -- Per Sahlqvist / Domstolen och marknaden – bevis och beviskrav -- Mårten Schultz / Orsaksbedömningar vid skadestånd för otillbörlig marknadsföring -- Ingeborg Simonsson / Interimistiska åtgärder enligt marknadsföringslagen -- Anders Stenlund / Självreglering i internationellt perspektiv – vad har hänt och händer? -- Helena Sundén / Självreglering som medel för att motverka korruption -- Cecilia Tisell, Madeleine Larsson, Pär Magnusson, Ida Nyström och Gunnar Wikström / Marknadsdomstolen och konsumentskyddet -- Daniel Tornberg / Marknadsföringsrättsliga överlappningar – lagstridighet som rättslig grund -- Monique Wadsted / Marknadsdomstolen – min domstol -- Richard Wessman / Marknadsföringsskada -- Johannes Wickbom / Könsdiskriminerande reklam – det som MD inte tog i Stefan Widmark, Bodil Ehlers och Azra Osmancevic / Marknadsrätten och sociala medier -- Monica Viken / Bevisverdien av markedsundersøkelser – utviklingstendenser i Marknadsdomstolens praksis -- Marianne Åbyhammar / Reklamombudsmannens opinionsnämnd – ICC:s regelverk i tillämpning -- Karin Åhman / Marknadsdomstolen, företagen och Regeringsformen -- Per Carlson / En tillbakablick -- Sökordsregister över Marknadsdomstolens avgöranden 1971-2016
Ämne
Medarbetare
Institution
Ägande institution
  • Sjb
ISBN
  • 978-91-7223-665-3
*000     nam         3
*00114677
*008171127s2017    sw           ||1  0|mul  
*020  $a978-91-7223-665-3
*24510$aAmici Curiae :$b Marknadsdomstolen 1971-2016 /$c[redaktionskommitté: Per Carlson, Ulf Bernitz, Per Jonas Nordell, Jan Rosén]
*260  $aStockholm :$bJure,$c2017
*300  $a761 s.
*5050 $aHåkan Andersson / Metodkrav i mötet mellan skadeståndsrätt och områdena för icke-materiella ingrepp -- Torbjörn Andersson / Partsautonomi och konkurrensrätt – en skiss -- Stojan Arnerstål / Användning av annans varumärke i jämförande reklam – en upplösning av gränserna mellan två rättsområden -- Johan Axhamn / Otillbörlig konkurrens, god marknadsföringssed och otillbörlig affärsmetod -- Antonina Bakardjieva Engelbrekt / The Market Court under the direct and indirect influence of Europeanisation -- Henrik Bengtsson / Förbudsutformning inom immaterial- och marknadsrätten -- Ulf Bernitz / Generalklausulen i marknadsföringslagen – dess utveckling och räckvidd belyst genom MD:s praxis -- Håkan Borgenhäll / Renommésnyltning – rättsutveckling i expressfart -- Per Carlson / Officialprövning i marknadsföringsmål om vitesförbud – en illusion -- Karin Cederlund / Jakten på genomsnittskonsumenten -- Peter Delden / Drygt 20 år med ”ny” konkurrenslagstiftning -- Anne Ekblom-Wörlund / Genomsnittskonsumenten och andra fiktiva EU-rättsliga rättsfigurer i finsk rättspraxis -- Elisabeth Eklund / Principen om ne bis in idem i konkurrensrätten -- Per Eklund / Marknadsföringsmål i två domstolsinstanser – erfarenheter och förhoppningar -- Michael Funke / Marketing Law Development within the Context of Political Economy – A Historical Perspective on the Creation of the Swedish Market Court -- Örjan Grundén / MD – en unik processordning som motsvarat näringslivets behov -- Lars Hallén / Platsens betydelse för marknadsföringen -- Lars Henriksson / Indispositiva tvistemål – handläggningsregler för tillämpning av konkurrenslagen -- Jonas Häckner och Astri Muren / Marknadsrätten i ett samhällsperspektiv -- Helene Karlsson och Malin Malmström / Omloppstider i Marknadsdomstolen åren 2005-2010 Marianne Levin - Skyddet mot efterbildning – en europeisk smaksak numera Björn Lundqvist - Postenmålet i ljuset av EU-domstolens senare praxis Christer Löfgren - Om vilseledande marknadsföring, vardag i MD – en kryssning i havet av vilseledanden -- Lars-Gunnar Mattsson / Näringsfrihetsrådet i strukturrationaliseringens tjänst – i sin tid -- Robert Moldén / Europakonventionen i Marknadsdomstolens konkurrensrättsliga rättspraxis – en överblick -- Per Jonas Nordell / Marknadsföringslagens kännedomskrav -- Mikael Pauli / Rättskraft i marknadsföringsmål -- David Ramsjö / Rättegångskostnader i marknadsföringsrättsliga mål i Marknadsdomstolens avgöranden 2012–2016 – särskilt avseende skäligheten av begärd kostnadsersättning Olle Rislund - Jura novit curia? – Några reflektioner kring rättsliga sakkunnigutlåtanden med anledning av MD 2012:16 -- Johan Rosén / Processuella preklusionsregler i indispositiva mål – några tankar om tillämpningen i mål och ärenden enligt marknadsföringslagen och konkurrenslagen -- Per Sahlqvist / Domstolen och marknaden – bevis och beviskrav -- Mårten Schultz / Orsaksbedömningar vid skadestånd för otillbörlig marknadsföring -- Ingeborg Simonsson / Interimistiska åtgärder enligt marknadsföringslagen -- Anders Stenlund / Självreglering i internationellt perspektiv – vad har hänt och händer? -- Helena Sundén / Självreglering som medel för att motverka korruption -- Cecilia Tisell, Madeleine Larsson, Pär Magnusson, Ida Nyström och Gunnar Wikström / Marknadsdomstolen och konsumentskyddet -- Daniel Tornberg / Marknadsföringsrättsliga överlappningar – lagstridighet som rättslig grund -- Monique Wadsted / Marknadsdomstolen – min domstol -- Richard Wessman / Marknadsföringsskada -- Johannes Wickbom / Könsdiskriminerande reklam – det som MD inte tog i Stefan Widmark, Bodil Ehlers och Azra Osmancevic / Marknadsrätten och sociala medier -- Monica Viken / Bevisverdien av markedsundersøkelser – utviklingstendenser i Marknadsdomstolens praksis -- Marianne Åbyhammar / Reklamombudsmannens opinionsnämnd – ICC:s regelverk i tillämpning -- Karin Åhman / Marknadsdomstolen, företagen och Regeringsformen -- Per Carlson / En tillbakablick -- Sökordsregister över Marknadsdomstolens avgöranden 1971-2016
*653  $aFestskrift
*653  $aDomstolar
*653  $aMarknadsrätt
*653  $aMarknadsföring
*653  $aKonkurrensrätt
*7001 $aBernitz, Ulf,$4edt$d1936-2022
*7001 $aCarlson, Per$4edt
*700  $aNordell, Per Jonas$4edt
*7001 $aRosèn, Jan$4edt
*710  $aMarknadsdomstolen
*850  $aSjb
*852  $cFESTSKRIFTER
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex1Tillgängligt Stiftelsen Juridiska biblioteketFESTSKRIFTER